יש השתלות שמתרגשים בהן יותר

ש. היא בת 15, למודת סבל עם מחלת לב קשה, עם אינספור ניתוחים בהיסטוריה הקצרה של חייה.

נולדה עם שילוב של 3 מומי לב נפרדים, ועברה ניתוח ראשון בגיל 3 שבועות. אירוע מוחי לאחר הניתוח הותיר אותה עם חולשת יד שמאל, אך ללא נזק קשה נוסף.

בשל מורכבות המומים והשילוב ביניהם, לא ניתן היה להציע לה ניתוח לתיקון מהותי של מצבה, והשנים הבאות חלפו כאשר היא סובלת מאי ספיקת לב אך חיה את חייה.

בשנה שעברה החלה הידרדרות. בקיץ הושתל בליבה קוצב והיא עברה ניתוח נוסף שנועד לבלום את ההחמרה באי ספיקת הלב אך לא שיפר את מצבה בהרבה. חודשיים לאחר מכן עברה החייאה בשל הפרעת קצב קטלנית. מכאן המדרון כבר הפך חלקלק ותלול.

לאחר ההחייאה, בהיותה מאושפזת בטיפול נמרץ באי ספיקת לב קשה החלה קריסה רב מערכתית, ונקראתי בדחיפות לחבר אותה לאקמו. חודש מאוחר יותר חוברה למשאבת לב Berlin Heart על מנת לתפקד במקומו של חדר שמאל הכושל בליבה (LVAD).

החדשים הבאים היו סיוט מתמשך של סיבוכים. אירוע מוחי גדול (שהחלימה ממנו לחלוטין!), זיהומים, ניתוחים ופרוצדורות בהרדמה לטיפול בסיבוכים, ולפני כחודש אף נאלצנו להחליף את משאבת הלב (דקה ו – 12 שניות של הפסקת זרימת הדם בגוף) בשל היווצרות קרישים במשאבה. בין הרופאים שטיפלו ונקשרו ל- ש. – ד"ר רעות כסיף לרנר, המוכרת לי מזה שנים רבות.

ביום שישי האחרון באחת עשרה בערב, כאשר ש. כבר 7 חודשים עם ה – LVAD,  יצאנו עם האמבולנס צפונה להביא לב עבורה.

בדרך הייתי עסוק ללא הרף בתכנון מהלך הקציר. בהיות ליבה של ש. "לא סטנדרטי", צריך היה לקחת את הלב הנתרם באופן שונה מעט מהרגיל. היה צורך גם לתאם זאת עם אנשי השתלת הראות על מנת למנוע מצב שבו השתלת הראות נפגעת כתוצאה מכך שיקבלו "עורק קצר מדי" באחד החיבורים הנדרשים.

סביב שולחן הניתוח עליו שוכב התורם מתאספים צוותים ממספר בתי חולים, כולם מכירים את כולם לאחר לילות משותפים כה רבים. מדברים עם המרדימים, האחיות ומתאם ההשתלות ה"מקומיים", לוודא את כל פרטי התורם, מצבו (ובעיקר אם הוא יציב מבחינת לחץ דם, דופק, חמצון..), בדיקות המעבדה האחרונות, כל החתימות הדרושות בגיליון, ויוצאים לדרך.

יש סדר קבוע בתהליך הנצלת האיברים, ובתוך כך – כליה ולבלב שאמורים להגיע גם הם לשיבא להשתלה בחולה אחר, יוצאים כשעה אחרינו ברכב אחר.

את הכנת החולה לקבלת הלב החדש מבצעים עבורנו מנתח ילדים ותיק  ד"ר דודי משעלי שהיה שותף גם להשתלת   ה – LVAD, התורן במחלקה, ובכיר מרדימי הלב שממשיך ומגיע להרדים את החולים המאד מורכבים בכל השתלת לב ובכל השתלת לב מלאכותי.

אתגר אמיתי ההשתלה הזו. ישנם פערים לא קטנים בגודל החללים ובגודל כלי הדם שיש לחבר – בין הלב הנתרם לבין הגוף המקבל. עבור פער אחד אף נדרשנו להוספת צינור מלאכותי (Graft) על מנת לגשר על מרחק בין שני מדורים..

בסוף נראה בסדר גמור.

עם חידוש זרימת הדם ללב, שלוש וחצי שעות לאחר שעצרנו אותה, הוא מתחיל לפעום מיד, ועימו גם נשימותינו וליבנו חוזרים לפעולה סדירה..

מערכת הקרישה שלה ממש לא במיטבה, ולוקח עוד שעות רבות עד שהדימום נעצר לחלוטין. את החזה סוגרים כמובן עוד בטרם שדה הניתוח יבש לחלוטין, ובהמשך באופן הדרגתי ממשיכים ומתקנים את מנגנוני הקרישה בגוף.

וכמו אצל ילדים, שפעמים רבות לא משנה כמה הם חולים – יכולת ההתאוששות שלהם מפתיעה, ש. התעוררה ונגמלה ממכונת ההנשמה למחרת הניתוח בבקר.

כעת מתחיל מסעה האמתי לחזרה לחיים.

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

Записаться на прием можно по телефону

Так же Вы можете оставить свои данные в форме ниже: