תופעות לוואי וסיבוכים לאחר ניתוחי מעקפים

תופעות לוואי וסיבוכים לאחר ניתוחי מעקפים

 אלפי מטופלים עוברים מדי שנה ניתוח מעקפים, ניתוח דחוף יחסית אשר אינו מותיר זמן רב ללבטים, מחשבות והכנה נפשית מספקת. אין זה משנה אם המדובר באדם שחווה אירועי לב כמו התקף/ים או צנתור/ים בעבר, או אדם שהובהל לניתוח ישירות מחדר הצנתורים.

זהו אירוע משמעותי המעלה חששות ושאלות רבות וזאת על אף ההכנה וההסברים של הצוות הרפואי , החיפושים באינטרנט וברשתות החברתיות והליווי של המשפחה והחברים

בהמשך, עם סיום הניתוח ותקופת ההחלמה בבית החולים, יוצא המטופל לעולם מאתגר לא פחות.  

אין סוף שאלות ובעיות טורדות את מנוחת המטופל שהשתחרר:

מה מותר ומה אסור?

למה לצפות בשגרה, ואיך אדע לזהות מה נורמלי, מה חריג ומה דחוף לטפל?

תחושות לא צפויות ואירועים לא מוכרים מתרחשים. האם זה נורמלי? האם זה רק אצלי?

ככלל, תופעות הלוואי לאחר הניתוח מגוונות, ויכולות לנוע בטווח שבין מטרד / אי נוחות ועד הפרעה קשה לתפקוד. ההדרכה הניתנת למטופלים בשחרור היא חשובה, אך לרוב אינה מספקת כדי לענות על בעיות מטרידות בזמן אמת.להלן מספר תופעות הלוואי והסיבוכים העיקריים לאחר ניתוח מעקפים והגישה אליהם.

כאב:

ככלל כאב לאחר ניתוח הוא הרגשה נורמלית.

הכאב בחתך אמור לחלוף בתוך ימים ספורים עד שבועיים, ואמור להגיב טוב למשככי כאב כמו אופטלגין.

כאב בעצם החזה יכול להיות מורגש  עד מספר שבועות ואמור לדעוך עם הזמן, יחד עם זאת, שיעול או עיטוש עלולים לגרום להרגשה של כאב חד. על כן מדריכים  את המטופלים לחבוק כרית בעת שיעול או עיטוש במטרה להפחית את הכאב.

זיהום יכול לגרום להחמרת הכאב: בעור –יתכן ונראה  אודם, נפיחות, חום מקומי, ולעיתים גם הפרשה מוגלתית. בעצם החזה – עלולה להיות תחושת רגישות ניכרת חדשה, שלא נחוותה בשבוע הראשון לאחר הניתוח.

כאב אחר – כאב מפושט בבית החזה, בכתפיים ובגב – אופייניים מאד לאחר הניתוח אשר נגרם מסיבות שונות כגון: תנוחת הגוף, גירויים בקרומי הלב והריאות וכדומה.

לעיתים קיימת תחושת כאב ממקור "עצבי" כמו בקרסול הרגל המנותחת, בדופן החזה וכו', כאב אשר בדרך כלל חולף מעצמו בתוך מספר שבועות.

מומלץ להתייעץ אודות כל כאב חדש, או כאב שהחמיר בהשוואה לימים הראשונים לאחר הניתוח!!

 

 

קוצר נשימה:

כל הופעת קוצר נשימה חדש, או החמרה של קוצר נשימה קיים – מחייבים התייחסות של רופא, ועדיף – של מנתח לב.

מגוון הסיבות לקוצר נשימה הוא רחב, ובכל מקרה מחייב התייחסות, בדיקות ולעיתים קרובות גם טיפול.

ישנן סיבות שמקורן בראות כמו למשל דלקת ריאות, או הצטברות נוזל סביב הריאות או הלב (תופעות שכיחות למדי), המגביל את התרחבותה של רקמת הריאה בעת נשימה.

 תתכן גם חולשה או שיתוק של הסרעפת לאחר הניתוח, או הפרעה בתפקוד או בקצב הלב והיווצרות גודש ריאתי.

חשוב לפנות ולהתייעץ, ולהתקדם במהירות לאבחנה – ע"י צילום חזה, בדיקות דם, אק"ג, ולעיתים אף יש לבצע בדיקת אקו של הלב.

ברוב גדול של המקרים ניתן לטפל בתרופות: אנטיביוטיקה בשל דלקת, תרופות שמשפרות את ספיגת הנוזלים סביב הריאות ולעיתים תרופות שמסייעות לתפקוד או דופק הלב…

יש גם מקרים שצריך יהיה להפנות לבית החולים – לצורך ניקוז הנוזל מבית החזה, או טיפול  לווריד באנטיביוטיקה ו/או תרופות המסדירות את קצב הלב.

חום:

בשבועות שלאחר הניתוח יש להתייחס ברצינות ולהיבדק בכל אירוע של עליית חום מעל 38 מעלות. הרופא יצטרך לחפש מקור חום זיהומי – באמצעות שאלות אודות צינון, שיעול, כאב בלוע, צריבה במתן שתן – כמו אצל כל מטופל אחר. האזנה לריאות, בדיקת צלקות הניתוח, החלטה על בדיקות דם, צילום חזה ועוד..

כולם בתחומי מומחיותו ויכולתו של רופא המשפחה, אך פעמים רבות מנתח לב מנוסה יהיה זריז יותר ונחוש יותר בהתקדמות לאבחנה.

לאחר ניתוחי לב, כרבע מהחולים ייתכן וייחוו אירוע של חום ללא סיבה זיהומית. מקור החום הוא תגובה של קרומי הלב וריאות לניתוח, שיכולה להיות מלווה לעיתים גם בכאב מפושט בחזה המחמיר בנשימה, או בקוצר נשימה שמתלווה להיווצרות עודפת של נוזלים סביב הריאות או הלב. אבחנה כזו דורשת לרוב מעורבות של מנתח לב, ותיעשה לאחר שלילת אירוע זיהומי. לצורך קביעת האבחנה יידרשו בדיקות דם, צילום חזה, ולעיתים גם אקו לב.

 

 

 

הפרשות מפצעי ניתוח:

נושא  חשוב במיוחד

יתכנו כמובן הפרשות (בדרך כלל צלולות) שאינן "מאיימות". אך ללא עוררין: כל הפרשה, מעטה או מרובה, צלולה, עכורה או מוגלתית, דמית או לא – חייבת לקבל מיד את תשומת ליבו של המנתח!

לעיתים יש צורך בטיפול משתן להפחתת בצקת כדי למנוע הפרשה וכמעט תמיד יוסיפו כיסוי אנטיביוטי, אך פעמים לא מעטות יהיה צורך לפתוח קטע מהפצע כדי לנקז את הפצע, להיעזר בחבישות מיוחדות, ולעקוב מידי מספר ימים אחר התפתחות הריפוי.

 

רוצים להתייעץ לאחר ניתוח לב?

אתם מוזמנים לפנות אליי למרפאה בטלפון 052-9599200

 

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

Записаться на прием можно по телефону

Так же Вы можете оставить свои данные в форме ниже: